Zaburzenia drożności nosa

Upośledzenie drożności nosa (zwykle określane przez pacjenta jako uczucie zatkania nosa) to ograniczenie przepływu powietrza przez jamy nosa, najczęściej wynikające z obrzęku błony śluzowej z różnych przyczyn.

zaburzenia drożności nosa

Przyczyny są liczne, najczęstsze z nich to:

• infekcje (wirusowa choroba przeziębieniowa, ostre i przewlekłe zapalenie błony śluzowej nosa i zatok przynosowych)
  • alergiczny nieżyt nosa
  • polipy nosa
  • przeszkody mechaniczne (skrzywienie przegrody nosa, przerost migdałka gardłowego, ciało obce, przerost małżowin nosowych)
  • urazy
  • wrodzone (wady wrodzone nosa, rozszczepy podniebienia),
  • guzy łagodne i złośliwe nosa, zatok przynosowych i części nosowej gardła
  • choroby ogólnoustrojowe: mukowiscydoza, zespoły zaburzeń ruchomości rzęsek nabłonka oddechowego
  • w wyniku działań medycznych (działania niepożądane leków, intubacja przeznosowa, zrosty pooperacyjne)
  • hormonalne (niedoczynność tarczycy, nieżyt nosa okresu dojrzewania).

Niedrożność nosa – objawy

Poza oczywistym symptomem, jakim jest uczucie zatkanego nosa, istnieje szereg innych objawów. W przypadku infekcji oraz alergii będzie to wydzielina, czasem kaszel, kichanie oraz ogólne złe samopoczucie. Jeżeli jednak jest to niedrożny nos bez kataru i alergii, pojawić może się dodatkowo ból, krwawienie, wyciek ropy, a także powiększenie węzłów chłonnych. W wielu ze wspomnianych przypadków może być to jednostronna niedrożność nosa, jak i obustronna niedrożność.

Jak postępować przy niedrożności nosa?

Jeśli niedrożność nosa występuje wraz z infekcją górnych dróg oddechowych, zalecane jest stosowanie leczenia objawowego. Jednak w przypadku ciężkiego lub przedłużającego się nasilenia dolegliwości, konieczna może być ocena lekarska. Jeżeli podejrzewamy obecność ciała obcego w przewodach nosowych, należy skonsultować się z lekarzem laryngologiem.