Poszerzone naczynka na twarzy i ciele, pajączki naczyniowe

Widoczne na skórze naczynka to tak zwane teleangiektazje, czyli rozszerzone naczynia krwionośne przeświecające przez naskórek. Występują one pojedynczo oraz w postaci rozbudowanych sieci naczyniowych. Z punktu widzenia medycznego nie są one groźne, jeżeli nie mają podłoża chorobowego. Stanowią natomiast defekt kosmetyczny, który ma tendencję do pogłębiania się wraz z wiekiem.

poszerzone naczynka na twarzy i ciele

Teleangiektazje mogą być spowodowane wieloma różnymi czynnikami takimi jak nadmierna ekspozycja skóry na słońce, wiatr, bardzo wysoką lub niską temperaturę. Inną przyczyną mogą być uwarunkowania genetyczne lub choroby takie jak: toczeń rumieniowaty, trądzik różowaty, nadciśnienie tętnicze, a także zaburzenia hormonalne oraz choroby wątroby. Naczynka mogą pojawiać się również po terapiach preparatami miejscowymi np. glikokortykosteroidach oraz lekami ogólnoustrojowymi.

W przypadku naczynek na nogach leczenie jest inne. Najlepszym rozwiązaniem jest laser Nd:Yag o długości fali 1064nm, który dobrze sobie radzi z większymi naczynkami niż te występujące na twarzy. Energia przekazywana jest selektywnie i ukierunkowana na barwnik. Takim barwnikiem jest hemoglobina zawarta w krwi ale także i melanina w skórze. W przypadku rumienia i naczynek działamy na hemoglobinę. Termiczne zamknięcie naczynek skutkuje ich zniknięciem. W technologii tej została połączona wysoka energia z krótkim czasem impulsu, dzięki czemu zniwelowane zostało ryzyko wystąpienia skutków ubocznych przy zwiększeniu skuteczności. Efekty często widoczne są już po pierwszym zabiegu, natomiast większość pacjentów potrzebuje wykonania serii. Ilość zabiegów zależna jest od stopnia zaawansowania problemu. Najczęściej zalecanych jest około 4 zabiegów w odstępach co 3-4 tygodnie.