Bruksizm

Bruksizmem określa się patologiczne tarcie zębami żuchwy o zęby szczęki. Tę przypadłość zalicza się do grupy zaburzeń, które występują lub nasilają się w trakcie snu, przed zaśnięciem lub podczas wybudzania się. Bruksizm jest także traktowany jako choroba czy zaburzenie układu ruchu narządu żucia.

Z tą przypadłością w największym stopniu zmagają się osoby w wieku od 25. do 45. roku życia. Należy jednak pamiętać, że bruksizm jest zaburzeniem diagnozowanym również u dzieci.

Często pierwszym symptomem bruksizmu są uporczywe bóle głowy, twarzy lub uczucie ciągłego szumu i dyskomfortu w uszach, a także nadwrażliwość zębów. Dochodzi do ścierania powierzchni zębów, ich rozchwiania, a także pękania szkliwa. Podczas ataku bruksizmu zaciskamy szczęki nawet 10 razy silniej niż wtedy, gdy gryziemy coś twardego, dlatego zdarza się, że zęby po prostu się łamią. Bruksizm wpływa negatywnie na cały organizm, a nieleczony, prowadzi do groźnych powikłań. Napięcie mięśniowe z czasem przenosi się z mięśni twarzy na kręgosłup, a bolesne dolegliwości obejmują kolejne obszary.

bruksizm

Przyczyny bruksizmu:

• stres spowodowany pogorszeniem stanu zdrowia
  • predyspozycje genetyczne
  • wady zgryzu
  • wady jamy ustnej
  • nietolerancje pokarmowe
  • silne napięcie
  • samotność
  • nieprawidłową dietę ubogą w magnez
  • nerwica
  • zmiany w układzie nerwowym
  • nieprawidłowe wypełnienia zębów
  • nieprawidłowo dopasowane plomby
  • nieprawidłowo dopasowane protezy
  • nieprawidłowo dopasowane korony
  • dysfunkcje w stawach skroniowo-żuchwowych
  • błędne działanie ośrodków mózgu odpowiedzialnych za pracę żuchwy
  • częste żucie gumy
  • nałogi, takie jak picie alkoholu, palenie tytoniu czy zażywanie narkotyków

Istnieje kilka form leczenia bruksizmu, które cechują się różną skutecznością:

• wyrównanie zgryzu poprzez redukcję wystających punktów na jednym lub kilku zębach – nieprawidłowy zgryz, w którym zęby nie pasują dokładnie do siebie, można także skorygować za pomocą nowych wypełnień, koron lub aparatów ortodontycznych;
  • psychoterapia, leki uspokajające – mają ograniczoną skuteczność, choć u osób żyjących w przewlekłym stresie mogą przynieść pewną poprawę. Na początek warto wypróbować ziołowe herbatki ułatwiające zasypianie. Korzystne działanie ma także sport, szczególnie joga, wieczorny spacer lub jogging;
  • szyna relaksacyjna – jest to indywidualnie zaprojektowana, dobrana przez protetyka przezroczysta nakładka, którą zakłada się na górne zęby. Zadaniem szyny jest ochrona górnych zębów przed tarciem o zęby dolne. Szyna, mimo że skutecznie zapobiega konsekwencjom bruksizmu, nie leczy jego przyczyny. Jest skuteczna tylko w początkowej fazie choroby;
  • toksyna botulinowa, znana również jako jad kiełbasiany, pozwala na blokowanie przewodnictwa nerwowo-mięśniowego. Toksyna botulinowa jest wstrzykiwany w żwacze, aby je częściowo osłabić.