Żylaki kończyn dolnych i odbytu

Żylaki to poszerzone, powiększone i wykręcone żyły, które najczęściej występują w kończynach dolnych, zwłaszcza u osób dorosłych. Choroba ta wynika z osłabienia naczyń krwionośnych i zastawek, które utrudniają prawidłowy przepływ krwi, prowadząc do nagromadzenia krwi w żyłach. Czynniki ryzyka żylaków obejmują dziedziczność, siedzący tryb życia, otyłość i ciążę, które mogą zwiększać ciśnienie w żyłach dolnych. Objawy żylaków mogą obejmować widoczne i wyczuwalne powiększone żyły, obrzęki, uczucie ciężkości i bóle w kończynach. Zapobieganie żylakom obejmuje aktywność fizyczną, utrzymanie prawidłowej wagi, unikanie długiego siedzenia w jednej pozycji oraz stosowanie specjalnych ćwiczeń i opasek uciskowych na nogi.

żylaki na nogach

Żylaki odbytu

Guzki krwawnicze (inaczej: hemoroidy) to poduszeczki wypełnione krwią, które są naturalnymi strukturami odbytu, a ich zadaniem jest uszczelnianie odbytu oraz kontrolowanie wydalania (we współpracy z mięśniami zwieracza). O chorobie hemoroidalnej mówimy wtedy, gdy guzki rozciągają się nadmiernie (z różnych przyczyn) i wypełniają krwią, która następnie w nich zalega.
Konsekwencją pojawienia się choroby hemoroidalnej może być m.in. ból towarzyszący wypróżnianiu oraz krwawienie z odbytu. Choroba hemoroidalna może być leczona różnymi metodami, które każdorazowo dobiera się do stopnia jej zaawansowania, rodzaju i nasilenia dolegliwości u pacjenta.

Przyczyny powstawania hemoroidów
Przyczyny hemoroidów nie są w pełni znane. Poszerzone guzki krwawnicze mogą pojawiać się niezależnie od wieku, jednak są związane z pewnymi okolicznościami. Na początku warto zadać sobie pytanie, jak powstają żylaki odbytu. Hemoroidy to powiększone guzki krwawnicze odbytu, które występują jako wynik wzrostu ciśnienia żylnego i zastoju w odbytniczych splotach żylnych. W przypadku hemoroidów, na ich powstanie wpływać może tryb życia, dieta, wykonywany zawód, czy nawet ciąża.
Siedzący tryb życia może mieć duży wpływ na powstawanie hemoroidów. Brak aktywności fizycznej i długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej może prowadzić do powiększonych hemoroidów. Z tego powodu pracownicy biurowi, czy nawet zapaleni kolarze oraz osoby jeżdżące konno powinny uważać na tę przypadłość. Warto co jakiś czas rozprostować nogi i zrobić krótki spacer, aby nie doprowadzić do rozwoju choroby.
Na hemoroidy ma wpływ także nasza dieta. Spożywanie zbyt małej ilości błonnika, który reguluje pracę jelit i zapewnia prawidłowy rytm wypróżnień, może wpływać na powiększenie hemoroidów. Duże znaczenie ma również spożywanie zbyt małej ilości płynów, które także wpływają na proces wypróżniania.
Kolejną okolicznością, podczas której dochodzi do powstawania hemoroidów, jest ciąża. Wraz ze wzrostem płodu, macica uciska naczynia żylne znajdujące się w jamie brzusznej, co zwiększa ciśnienie, a wynikiem tego są poszerzone guzki krwawnicze.

Żylaki kończyn dolnych

Niewydolność żylna kończyn dolnych to proces chorobowy, w którym ujawniają się objawy zastoju w krążeniu żylnym nóg. Wszystko wskutek nieprawidłowego działania zastawek żylnych, co jest bezpośrednią przyczyną wstecznego przepływu (tzw. refluksu żylnego) i tworzenia się żylaków kończyn dolnych. Laser naczyniowy na pozbycie się żylaków.

Laser naczyniowy to urządzenie, które daje dużą możliwość zastosowań. Wykorzystuje dwie długości fal: KTP 532 nm oraz Nd:Yag 1064 nm. Światło emitowane przez laser nie powoduje uszkodzenia otaczających tkanek. Światło pochłaniane jest przez hemoglobinę, a samo urządzenie działa na zasadzie procesu wybiórczej fototermolizy. Emitowana przez laser fala światła powoduje przekształcenie hemoglobiny w ciepło, a następnie zasklepia ścianki naczyń krwionośnych. W efekcie skórze zostaje przywrócony naturalny kolor bez widocznych pajączków.
Laser umożliwia dostosowanie parametrów do konkretnego pacjenta, dzięki czemu można nim leczyć wiele różnych rodzajów chorób oraz zmian skórnych. Doskonale sprawdza się w usuwaniu małych naczynek krwionośnych oraz głębokich blizn. Laser ten wykorzystuje technologię opartą na chłodzeniu, która gwarantuje komfort podczas zabiegu oraz zapobiega występowaniu opuchlizny.

• Laser wewnątrznaczyniowy
  • Skleroterapia